Maker Marga van Oers (storytiles.nl)
Werkplaats voormalige cacao-overslag van 100 m2 op het KNSM-eiland in Amsterdam
Techniek fotograferen, schilderen, knippen, illustreren, beeld bewerken, collages maken, glazuren, tegels bakken
Favoriete gereedschap 'De oven: die vereeuwigt mijn verhalen.'
Oud-Hollandse tegels
Voor Marga van Oers begon het allemaal met een cadeau van haar oma: een kistje vol oud-Hollandse tegels. Een aantal ervan bewaart ze nog altijd in haar studio op het Amsterdamse KNSM-eiland. 'Ik zat in mijn laatste jaar van de docentenopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Deeltijd, daarnaast werkte ik bij de kunstafdeling van Loods 5. Die studie was een heel bewuste keuze, omdat je dan leert máken. Kunstacademies vond ik destijds veel te conceptueel. Aan de AHK leerde ik juist traditionele technieken: perspectieftekenen, houtbewerken, photoshoppen, glazuren… Ideeën had ik al meer dan genoeg. Daar combineerde ik voor het eerst keramiek met beeldcollages.'
Een van mijn drijfveren is altijd geweest: kunst meer toegankelijk maken
StoryTiles
Oog voor beeld zat er bij Marga al vroeg in. 'Als kind verzamelde ik al plaatjes en krantenknipsels. Mooie bonbonpapiertjes bewaarde ik in een speciaal doosje. Ik wilde altijd al de creatieve kant op, maar echt voor een leven als kunstenaar kiezen vond ik eng. Daarom heb ik eerst zelfs communicatiewetenschap gestudeerd, heel safe.' De AHK en Loods 5 bleken een gouden combi. 'Een van mijn drijfveren is altijd geweest: kunst meer toegankelijk maken. Ik snapte nooit waarom het zo ingewikkeld en duur moest zijn. In de winkel viel me op dat mensen behoefte hadden aan werk dat niet alleen betaalbaar was, maar ook begrijpelijk. Een bevestiging van wat ik al aanvoelde.'
Op veel vlakken ben ik best vergeetachtig, maar beelden blijven op mijn netvlies
Miniatuurwereldjes
Marga's beeldverhalen bestaan uit een combinatie van fotografie, schilderwerk en knipsels. Ze wijst naar een tegel waarop een jongetje met zeepbellen staat. 'De bellen zijn confetti die ik stuk voor stuk heb uitgeknipt en daarna gefotografeerd.' Op een andere tegel staat een wintersporttafereel. 'Die besneeuwde bergen heb ik gemaakt van gescheurde vellen papier. Elk onderdeel draagt dus ook een verhaal in zich. Zo zie ik in alles miniatuurwereldjes. Soms heb ik van tevoren een idee, maar vaak ontstaat het al doende en worden het series.' Ze loopt naar een lage archiefkast met een heleboel smalle lades. 'Maak kennis met mijn beeldbank. Ik verzamel allemaal knipsels uit oude boeken en tijdschriften. Elk laatje is een categorie: boerderijdieren, bloemen, sport, gebouwen, transport, natuur, strand, varen, kinderen, avontuur. Ga zo maar door.'
Minimale middelen, maximaal effect
Beweging en diepte creëren op zo'n beperkt oppervlak is telkens opnieuw Marga's grootste uitdaging. 'Hoe ik dat doe? Nou, bijvoorbeeld door achter een figuur een gekleurd vlak te schilderen zodat de suggestie van een raam ontstaat. Maar ik laat steeds meer weg. Een beeld dat uit veel onderdelen bestaat, vind ik niet spannend. Ik wil met minimale middelen maximaal effect bereiken.' Sprekend voorbeeld is de duikster die afdaalt naar een oester met gouden parel. De StoryTile bestaat uit slechts een paar elementen en toch speelt zich voor je ogen een heel verhaal af. Hetzelfde geldt voor de populaire vissentegels, waar meisjes- en jongensfiguurtjes allerlei capriolen uithalen op kleurige vissen uit oude prentenboeken. Zo simpel, zo vrolijk makend.
3x typisch Marga
'Ik kan heel chagrijnig worden als ik vastloop. Het is net als met scrabble: je hebt de letters voor je en je wéét dat er een woord in zit, maar je ziet het niet. Zo frustrerend, haha.'
Geen enkele tegel is hetzelfde omdat het puur handwerk is. Elk exemplaar is uniek. Sommige ontwerpen heb ik een paar jaar in mijn hoofd. Een nieuwe StoryTiles-collectie maken duurt weken. Ik moet ruimte in mijn hoofd hebben, dan komt het er ook uit. Als ik dat gevoel niet heb, begin ik niet.
Over elk detail heeft Marga nagedacht. Zo ook over de ophanghaakjes aan de achterzijde. 'Eerst plakte ik ze met hobbystickers vast, maar die lieten los omdat de achterkant van de tegels poreus is. In het begin is het wel gebeurd dat tijdens een heel hete zomer een setje van de muur viel, haha. Daarna heb ik verschillende lijmsoorten geprobeerd, en nu zitten ze zo vast als een huis.'
Ontdek ambacht: van origineel keramiek tot houten meubels, van lichtarmaturen tot kleurrijk geweven kleden. Bekijk al onze reportages hier.
Bron: vtwonen 04-2020 | fotografie Ernie Enkelaar, tekst Bartjan Bouman