Ontdek het ambacht: Esther en Marijn maken monoprints met veel kleur en vormen

Esther: ‘Bij een kringloopwinkel vonden we een heleboel deegrollers. We hebben ze allemaal gekocht nadat we erachter waren gekomen dat ze heel goed werken om het papier mee op de drukplaat aan te drukken. Omdat ze intensief worden gebruikt, hebben we nu een voorraadje liggen.’ Beeld

Esther en Marijn, samen Enkel Art Studio, experimenteren graag met vormen en kleuren. Iedere monoprint die ze maken, is uniek. ‘We laten bewust ruimte voor het toeval.’ Kijk mee in de werkplaats waar Esther en Marijn monoprints met kleur en vormen maken.

Makers Esther (38) en Marijn (39), samen Enkel Art Studio
Werkplaats een atelier van circa 150 m² in het voormalige marechausseegebouw naast Paleis Soestdijk in Baarn
Online enkelartstudio.com, @enkelartstudio
Opleiding Marijn ging naar de HKU, Esther studeerde ontwikkelingssamenwerking aan verschillende universiteiten
Technieken tekenen, knippen, composities maken, verf mengen en uitrollen, handmatig printen
Favoriete gereedschap Esther: ‘Onze zelf ontwikkelde printplaat.’ Marijn: ‘De stapels glazen bakjes en lepeltjes waarin en waarmee we verf mengen.’

Lees verder onder de advertentie
Marijn (links): ‘Een keer per maand houden we open atelier. Het is leuk om te zien hoe divers de mensen zijn die ons werk kopen: van studenten die ervoor hebben gespaard tot goed bedeelde Gooische gezinnen. Veel mensen komen regelmatig terug. Ons werk is goed met elkaar te combineren, dus meestal blijft het niet bij de aanschaf van één print.’ Beeld
beeld vtwonen Beeld

Inspiratiebronnen

Een modeshow van Balenciaga, interieurs op Pinterest, street art, kleurrijke verpakkingen, Marokkaanse gebouwen of Indiase kruiden: voor Esther en Marijn van Studio Enkel Art kan alles dienen als inspiratiebron. Twee jaar geleden begonnen ze met het maken van monoprints en inmiddels hebben ze een eigen handschrift, dat zich kenmerkt door opvallende kleurcombinaties en eenvoudige, sprekende vormen. De sfeer van hun drukwerk varieert van vrolijk en warm (een goudkleurige, geabstraheerde tros bananen tegen een aubergine achtergrond) tot ingetogen en sereen (een compositie van beige en witte cirkels).

‘Wij zijn treasure hunters’, zegt Marijn. ‘We houden van kringloopvondsten en speuren op dezelfde manier naar spannende kleurencombinaties, vormen en beelden. We hebben veel gereisd – binnenkort gaan we samen naar Egypte – en de indrukken die we zo opdoen, komen terecht in ons werk. Maar we vinden ook inspiratie dichter bij huis, bijvoorbeeld in mijn moestuin, waar ’s zomers dahlia’s met de prachtigste kleurschakeringen staan.’

“HET IS HEERLIJK OM NIET BINNEN DE LIJNTJES TE KLEUREN”

Lees verder onder de advertentie

Alles kan

Monoprinting is een druktechniek waarbij simpel gezegd met verf vormen worden aangebracht op een plaat van bijvoorbeeld glas of metaal. Daarop wordt vervolgens een vel papier aangedrukt. Andersom kan ook: verf op een plaat rollen en een tekening maken door juist verf weg te halen. Dit proces kun je een paar keer herhalen om verschillende kleurlagen aan te brengen en is niet te verwarren met zeefdrukken, waarbij de afbeelding dikwijls met een fotocoating op een of meerdere zeeframen wordt gezet, zodat een serie identieke afdrukken kan worden gemaakt. ‘Van een monoprint is er maar één’, verduidelijkt Esther. ‘Vandaar ook onze naam: Enkel Art Studio.’

Marijn: ‘Wij houden van clashende kleuren, zoals fuchsia en saffraan. Die combinaties, en alle kleuren die we hebben gemengd, sla ik op in een soort logboek. Het is een kleurenarchief geworden waar we ook weer inspiratie uit halen.’ Beeld
beeld vtwonen Beeld
beeld vtwonen Beeld

Het begin van de werkplaats

Ze begonnen in Marijns huiskamer, maar toen haar man en twee dochters vaker thuis waren vanwege de lockdowns, gingen de vriendinnen op zoek naar een grotere werkruimte. Die vonden ze in een voormalig marechausseegebouw in Baarn met koninklijk embleem boven de voordeur, middenin het bos, dat ze op antikraakbasis mogen gebruiken. Achter een controlekamer vol knoppen en een hal met granitovloer (Esther: ‘Een Thunderbird-achtige entree’), leidt een trap naar de eerste verdieping. Daar bevindt zich de werkplaats van Enkel Art Studio: een lange gang met acht kamers erlangs.

‘Er ligt bruine vloerbedekking en we hebben systeemplafonds, dus binnen is het lang niet zo mooi als buiten’, zegt Esther, ‘maar we zijn er heel blij mee. Inmiddels hebben we alle kamers gevuld. We gebruiken zo’n 40 m² als atelier, in de overige kamers bewaren we lijsten en verzenddozen, doen we de administratie of maken we foto’s van ons werk voor op Insta. Hoe het hier voelt? Alsof alles kan. Tegelijkertijd is dit een plek voor focus. ’s Zomers staan de ramen open en eten we buiten weleens een broodje op een bankje, maar we maken niet dagelijks een boswandeling of zo. We zijn we hier vooral heel hard aan het werk.’

Lees verder onder de advertentie

LEES OOK
Ontdek het ambacht: kleur experimenteren op tapijt, glas en aardewerk

beeld vtwonen Beeld
Marijn: ‘We rollen de acrylverf met een rollertje op de printplaat. Je krijgt een spannend contrast door af te wisselen tussen wat dikkere lagen verf met veel structuur erin en dunnere, meer transparante lagen.’ Beeld

Klaar voor de start…

Iedere monoprint begint met schetsen, wat zowel op papier als op de computer kan. Hoe Esther en Marijn het ontwerp vervolgens op papier krijgen, blijft het geheim van de smid. Marijn: ‘We hebben zelf een ondergrond voor de printplaat ontwikkeld, die ervoor zorgt dat iedere monoprint anders wordt – zelfs als we hetzelfde ontwerp als uitgangspunt nemen. Al zouden we willen, het lukt niet om twee keer exact dezelfde print te maken. De verf heeft net wat meer structuur, een kleur is net wat intenser of een vorm wijkt licht af van een eerdere print.’ Esther: ‘Wij bepalen een aantal zaken, maar de printplaat heeft een eigen leven en voegt ook wat toe. Dat maakt dit ambacht zo spannend. Iedere print is een verrassing, ook voor onszelf.’

Handgemaakt

Het drukproces is een fysieke bezigheid, die opperste concentratie vergt. ‘’s Ochtends trekken we onze tuinbroeken aan en daarna is het “klaar voor de start… Af!”’ zegt Marijn lachend. ‘Meestal werken we aan meerdere prints tegelijk en gebruiken we zulke grote lappen papier dat we ze echt met z’n tweeën op de printplaat moeten leggen. Elke print vereist een heleboel handelingen, die gelijkwaardig zijn verdeeld. Ik ben van het vormgeven en kleuren mengen, Esther let op de symmetrie in het ontwerp en zorgt dat het papier recht ligt. We gaan er zo in op, dat we aan het eind van de dag vaak uitgeput op de grond liggen.’

Lees verder onder de advertentie

“HET VOELT ALSOF HIER ALLES KAN EN TEGELIJKERTIJD IS DIT EEN PLEK VOOR FOCUS”

beeld vtwonen Beeld
Esther: ‘Sommige beslissingen nemen we pas terwijl we al aan het drukken zijn. Dan mist er iets en besluiten we bijvoorbeeld toch nog een verflaag toe te voegen. Of we halen juist iets weg. Dat is het spel en wij kunnen daar zo in opgaan dat we soms ineens denken: O ja we moeten nog lunchen.’ Beeld

Ruimte voor het toeval

De acrylverf die wordt gebruikt, moet tussen de verschillende lagen door drogen. Daardoor duurt het – afhankelijk van de hoeveelheid kleuren die wordt gebruikt – een paar dagen voordat een print klaar is. ‘We beginnen met een idee, maar laten bewust ruimte voor het toeval’, zegt Esther. ‘Zo hebben we ooit een vel papier omgedraaid nadat er één laag verf op zat en hetzelfde ontwerp per ongeluk nog een keer afgedrukt. Het resultaat was zo interessant dat we dat nu vaak expres doen.’

Eigen fotostudio

In de gang hangen drogende monoprints die, als ze klaar zijn, gefotografeerd worden. Marijn: ‘De kamer met het mooiste daglicht hebben we ingericht als fotostudio. Er staat een voorzetwand die we in elke gewenste kleur kunnen verven en met meubels creëren we een huiskamergevoel, zodat je je kunt voorstellen hoe een print er aan jouw muur zou uitzien.’

Lees verder onder de advertentie
Esther: ‘Sommige beslissingen nemen we pas terwijl we al aan het drukken zijn. Dan mist er iets en besluiten we bijvoorbeeld toch nog een verflaag toe te voegen. Of we halen juist iets weg. Dat is het spel en wij kunnen daar zo in opgaan dat we soms ineens denken: O ja we moeten nog lunchen.’ Beeld
beeld vtwonen Beeld
Marijn: ‘Als een monoprint droog is, is het werk nog niet gedaan. Omdat we enkele prints maken, varieert onze collectie continu en moet elke print gefotografeerd worden. Na fotografie volgt de kleurcorrectie op de computer, zodat het werk er online hetzelfde uitziet als in het echt.’ Beeld
Lees verder onder de advertentie

Heerlijk om niet binnen de lijntjes te kleuren

Sinds de start heeft Enkel Art Studio zich ontwikkeld tot een professioneel bedrijf, met klanten in het buitenland en duizenden volgers op Instagram. Maar de lol van het maken is niet verdwenen. Esther: ‘We begonnen hier ooit mee omdat het ons leuk leek om te experimenteren met kleur, vorm en verf. En dat is nog steeds leuk. Het is heerlijk om niet binnen de lijntjes te kleuren. Dat anderen ook blij worden van ons werk, is mooi meegenomen.’

Bron: vtwonen 05-2022 | Tekst Eveline Stoel | Fotografie Ernie Enkelaar