Ontdek het ambacht: Esther en Marijn maken monoprints met veel kleur en vormen
Esther en Marijn, samen Enkel Art Studio, experimenteren graag met vormen en kleuren. Iedere monoprint die ze maken, is uniek. ‘We laten bewust ruimte voor het toeval.’ Kijk mee in de werkplaats waar Esther en Marijn monoprints met kleur en vormen maken.
Makers Esther (38) en Marijn (39), samen Enkel Art Studio
Werkplaats een atelier van circa 150 m² in het voormalige marechausseegebouw naast Paleis Soestdijk in Baarn
Online enkelartstudio.com, @enkelartstudio
Opleiding Marijn ging naar de HKU, Esther studeerde ontwikkelingssamenwerking aan verschillende universiteiten
Technieken tekenen, knippen, composities maken, verf mengen en uitrollen, handmatig printen
Favoriete gereedschap Esther: ‘Onze zelf ontwikkelde printplaat.’ Marijn: ‘De stapels glazen bakjes en lepeltjes waarin en waarmee we verf mengen.’
Inspiratiebronnen
Een modeshow van Balenciaga, interieurs op Pinterest, street art, kleurrijke verpakkingen, Marokkaanse gebouwen of Indiase kruiden: voor Esther en Marijn van Studio Enkel Art kan alles dienen als inspiratiebron. Twee jaar geleden begonnen ze met het maken van monoprints en inmiddels hebben ze een eigen handschrift, dat zich kenmerkt door opvallende kleurcombinaties en eenvoudige, sprekende vormen. De sfeer van hun drukwerk varieert van vrolijk en warm (een goudkleurige, geabstraheerde tros bananen tegen een aubergine achtergrond) tot ingetogen en sereen (een compositie van beige en witte cirkels).
‘Wij zijn treasure hunters’, zegt Marijn. ‘We houden van kringloopvondsten en speuren op dezelfde manier naar spannende kleurencombinaties, vormen en beelden. We hebben veel gereisd – binnenkort gaan we samen naar Egypte – en de indrukken die we zo opdoen, komen terecht in ons werk. Maar we vinden ook inspiratie dichter bij huis, bijvoorbeeld in mijn moestuin, waar ’s zomers dahlia’s met de prachtigste kleurschakeringen staan.’
“HET IS HEERLIJK OM NIET BINNEN DE LIJNTJES TE KLEUREN”
Alles kan
Monoprinting is een druktechniek waarbij simpel gezegd met verf vormen worden aangebracht op een plaat van bijvoorbeeld glas of metaal. Daarop wordt vervolgens een vel papier aangedrukt. Andersom kan ook: verf op een plaat rollen en een tekening maken door juist verf weg te halen. Dit proces kun je een paar keer herhalen om verschillende kleurlagen aan te brengen en is niet te verwarren met zeefdrukken, waarbij de afbeelding dikwijls met een fotocoating op een of meerdere zeeframen wordt gezet, zodat een serie identieke afdrukken kan worden gemaakt. ‘Van een monoprint is er maar één’, verduidelijkt Esther. ‘Vandaar ook onze naam: Enkel Art Studio.’
Het begin van de werkplaats
Ze begonnen in Marijns huiskamer, maar toen haar man en twee dochters vaker thuis waren vanwege de lockdowns, gingen de vriendinnen op zoek naar een grotere werkruimte. Die vonden ze in een voormalig marechausseegebouw in Baarn met koninklijk embleem boven de voordeur, middenin het bos, dat ze op antikraakbasis mogen gebruiken. Achter een controlekamer vol knoppen en een hal met granitovloer (Esther: ‘Een Thunderbird-achtige entree’), leidt een trap naar de eerste verdieping. Daar bevindt zich de werkplaats van Enkel Art Studio: een lange gang met acht kamers erlangs.
‘Er ligt bruine vloerbedekking en we hebben systeemplafonds, dus binnen is het lang niet zo mooi als buiten’, zegt Esther, ‘maar we zijn er heel blij mee. Inmiddels hebben we alle kamers gevuld. We gebruiken zo’n 40 m² als atelier, in de overige kamers bewaren we lijsten en verzenddozen, doen we de administratie of maken we foto’s van ons werk voor op Insta. Hoe het hier voelt? Alsof alles kan. Tegelijkertijd is dit een plek voor focus. ’s Zomers staan de ramen open en eten we buiten weleens een broodje op een bankje, maar we maken niet dagelijks een boswandeling of zo. We zijn we hier vooral heel hard aan het werk.’
LEES OOK
Ontdek het ambacht: kleur experimenteren op tapijt, glas en aardewerk
Klaar voor de start…
Iedere monoprint begint met schetsen, wat zowel op papier als op de computer kan. Hoe Esther en Marijn het ontwerp vervolgens op papier krijgen, blijft het geheim van de smid. Marijn: ‘We hebben zelf een ondergrond voor de printplaat ontwikkeld, die ervoor zorgt dat iedere monoprint anders wordt – zelfs als we hetzelfde ontwerp als uitgangspunt nemen. Al zouden we willen, het lukt niet om twee keer exact dezelfde print te maken. De verf heeft net wat meer structuur, een kleur is net wat intenser of een vorm wijkt licht af van een eerdere print.’ Esther: ‘Wij bepalen een aantal zaken, maar de printplaat heeft een eigen leven en voegt ook wat toe. Dat maakt dit ambacht zo spannend. Iedere print is een verrassing, ook voor onszelf.’
Handgemaakt
Het drukproces is een fysieke bezigheid, die opperste concentratie vergt. ‘’s Ochtends trekken we onze tuinbroeken aan en daarna is het “klaar voor de start… Af!”’ zegt Marijn lachend. ‘Meestal werken we aan meerdere prints tegelijk en gebruiken we zulke grote lappen papier dat we ze echt met z’n tweeën op de printplaat moeten leggen. Elke print vereist een heleboel handelingen, die gelijkwaardig zijn verdeeld. Ik ben van het vormgeven en kleuren mengen, Esther let op de symmetrie in het ontwerp en zorgt dat het papier recht ligt. We gaan er zo in op, dat we aan het eind van de dag vaak uitgeput op de grond liggen.’
“HET VOELT ALSOF HIER ALLES KAN EN TEGELIJKERTIJD IS DIT EEN PLEK VOOR FOCUS”
Ruimte voor het toeval
De acrylverf die wordt gebruikt, moet tussen de verschillende lagen door drogen. Daardoor duurt het – afhankelijk van de hoeveelheid kleuren die wordt gebruikt – een paar dagen voordat een print klaar is. ‘We beginnen met een idee, maar laten bewust ruimte voor het toeval’, zegt Esther. ‘Zo hebben we ooit een vel papier omgedraaid nadat er één laag verf op zat en hetzelfde ontwerp per ongeluk nog een keer afgedrukt. Het resultaat was zo interessant dat we dat nu vaak expres doen.’
Eigen fotostudio
In de gang hangen drogende monoprints die, als ze klaar zijn, gefotografeerd worden. Marijn: ‘De kamer met het mooiste daglicht hebben we ingericht als fotostudio. Er staat een voorzetwand die we in elke gewenste kleur kunnen verven en met meubels creëren we een huiskamergevoel, zodat je je kunt voorstellen hoe een print er aan jouw muur zou uitzien.’
Heerlijk om niet binnen de lijntjes te kleuren
Sinds de start heeft Enkel Art Studio zich ontwikkeld tot een professioneel bedrijf, met klanten in het buitenland en duizenden volgers op Instagram. Maar de lol van het maken is niet verdwenen. Esther: ‘We begonnen hier ooit mee omdat het ons leuk leek om te experimenteren met kleur, vorm en verf. En dat is nog steeds leuk. Het is heerlijk om niet binnen de lijntjes te kleuren. Dat anderen ook blij worden van ons werk, is mooi meegenomen.’
Bron: vtwonen 05-2022 | Tekst Eveline Stoel | Fotografie Ernie Enkelaar