Maker Frank Visser (ijmcolour.nl)
Werkplaats Voormalige ijsfabriek van 240 m² in Amsterdam-Zuid
Techniek Fotograferen, tekenen, schilderen, collages maken, setdesign, kleur mengen
Favoriete gereedschap 'Mijn schaar. Soms zit ik midden in een creatief proces en denk ik: dit moet kapót. Meestal blijkt daarna dat ik net de mooiste dingen uit het papier of textiel heb overgehouden.'
Visuel Storyteller
Een dikke vette lichtroze klodder verf druipt van de muur naast de voordeur. Alsof vandalen vannacht een pot verf tegen de stenen hebben gegooid. Geen zorg, de klodder is van hout. In hoofdletters is er IJM Colour uitgezaagd: we zitten goed. Dit pand vlak bij het Olympisch Stadion in Amsterdam-Zuid is in 1938 gebouwd als ijsfabriek, die blokken ijs produceerde voor viswinkels, slagers en horeca. Ook was het nog even een kerk, maar nu is de studio van Frank Visser er gevestigd. Je kunt niet in één woord omschrijven wat Frank doet: hij maakt boeken en beursstands, doet styling voor (mode)reportages en campagnes en ontwerpt sets, voor commerciële klanten maar ook voor woonbladen als Linda, Vogue Living, Elle Decor, Milk en Grazia Casa. 'Visual storyteller' staat er op zijn site. 'Ach, het beestje moet een naam hebben', zegt hij lachend terwijl hij opendoet.
Ik ben van: eerst kleur, dan vorm
Wonderbaarlijk decor
Hij deelt het royale pand met modestylist Clyde Semmoh, die er een kamer heeft, en foodstylist Marlein Overakker. Haar domein is de bomvolle keuken, waar Frank koffiezet. De studio zelf is een enorme rechthoekige ruimte van wel 150 m2. Waar het oog meteen op valt, zijn de muurschilderingen. Vlakken in allerlei vormen, dikke strepen, dunne lijnen, overal zit kleur – alsof de muren van plint tot plafond beplakt zijn met stroken vloeipapier, zoals knutselwerkjes op school. Hoewel dit verre van knutselen is en zeker geen vloeipapier, maar verf van eigen label. Het wonderbaarlijke decor is te danken aan Franks unieke, geraffineerde gevoel voor kleur. 'Alle muren waren zwart toen ik hier voor het eerst binnenkwam', vertelt hij. 'In eerste instantie wilde ik alles wit verven én wit houden, maar dat is niet gelukt, haha.'
“Kleur is een tool om een verhaal duidelijk te maken”
Zo cruciaal als koffie
De hamvraag is natuurlijk: hoe bedenkt iemand kleuren? Frank, resoluut: 'Ik bedenk geen kleuren, maar verhalen. De reizen en sets die ik maak – een combinatie van echte en gecreëerde werelden – inspireren me tot nieuwe collecties kleuren. Ik fotografeer me suf en maak daar beeldcollages van. Uit zo'n collage probeer ik acht, negen kleuren te halen die ik essentieel vind. Niet te veel. Belangrijk is dat ze samen een mooi palet vormen, waardoor een ritme ontstaat dat mij aanspreekt. Dat geeft diepte en schaduwwerking. Verf is makkelijk, dat vind ik er zo tof aan. Je kunt er op een eenvoudige manier een ruimte mee veranderen.'
3x typisch Frank
Als Frank bezig is met het mengen van kleuren, gooit hij alles door elkaar. 'Acrylverf, kleurpasta's, plakkaatverf, pigment. Het is net koken: beetje van dit, beetje van dat erbij. Vervolgens smeer ik het op een papiertje en laat het drogen.'
Kwaliteit staat altijd voorop. 'Ik werk samen met een klein familiebedrijf in Den Haag. Hen gaat het niet om het verhalende of romantische, zij letten puur op kwaliteit. Het is verbazingwekkend wat ze kunnen. Als zij klaar zijn, sturen ze me als tester een emmer van drie kilo. Dat is het spannendste moment: dan zie ik of de kleur geslaagd is.'
Frank is niet makkelijk onder één noemer te vangen: van boeken en beursstands tot styling voor (mode)reportages en campagnes: Frank doet het allemaal – en met plezier.
Bron: vtwonen 10-2019 | Fotografie Ernie Enkelaar | Tekst Bartjan Bouman