Ontdek het ambacht: eenvoudige meubels en kleurrijk speelgoed
Spelen vindt Floris Hovers het belangrijkst in zijn werk. In zijn werkplaats in een betonfabriek zoekt hij elke dag naar kleuren, bouwt met blokjes en deletet alles wat overbodig is. Van zijn bedrieglijk eenvoudige meubels en kleurrijk speelgoed word je als een kind zo blij.
Maker Floris Hovers (43) florishovers.nl
Werkplaats Loods met kantoor van 360 m2 in voormalige betonfabriek in Raamsdonksveer
Techniek Ontwerpen, bouwen, knutselen, verven, vouwen, kleuren, plakken, composities maken
Favoriete gereedschap ‘Mijn stofzuiger. Ik houd heel erg van opruimen.’
Betonfabriek
Floris Hovers is geboren en getogen in Raamsdonksveer, waar zijn vader en grootvader een betonfabriek hadden die tegenwoordig onderdak biedt aan zijn eigen werkplaats. Zijn idyllische jeugd in Brabant heeft hem niet alleen gevormd, maar is ook bepalend voor zijn werk en de manier waarop hij in het leven staat. Het is de bron van inspiratie voor zijn ontwerpen: kleurige speelgoedauto’s, fantasierijke miniatuursteden en slim geconstrueerde stoelen, tafels en lampen. Opvallend is de tafel waarop tientallen houten tractortjes staan, keurig in het gelid. ‘Toen mijn zoontje Abel hier een keer was, heb ik er een voor hem gebouwd, in twintig minuten of zo. Wat als ik dit nu eens een jaar lang ga doen, dacht ik. Elke dag heb ik toen een model gebouwd van afvalhout en dat op Instagram gepost. Je moet een knop uitzetten en niet ‘ontwerpen’ op een volwassen manier. Net als een kind dat een doos Lego omgooit en gaat bouwen. Bam, wat eruit komt, komt eruit.’
Kracht van eenvoud
Zijn werkplaats is een enorme hal gevuld met lange werktafels waarop kleurrijk speelgoed en miniatuursteden in verschillende stadia van uitvoering staan. ‘In mijn werk probeer ik alle overbodige elementen te laten verdampen en alleen de essentie over te houden. Ik kom veel in de Efteling met mijn gezin; ik vind Anton Pieck helemaal geweldig, altijd al. Juist die decoratieve kant, het krullerige en de veelheid heeft me altijd aangetrokken. Gaandeweg kwam ik erachter dat mijn kracht juist zit in de eenvoud.’ Floris wijst naar een installatie op een van de tafels. ‘Recent heb ik die skyline gemaakt, van honingraatkarton. Tijdens het maakproces zoek ik continu naar de juiste positie en verhouding. Ik was een kind dat eindeloos bouwde en knutselde. Het bouwen heeft met overzicht te maken; ik wil dingen regisseren. Mijn eigen wereld neerzetten en daar mensen mee boeien. Het is niet alleen vermaak, ik wil ook laten zien dat er meer kleur op gebouwen zou mogen. Het mag veel speelser, surrealistischer zelfs. Nederlandse architectuur is zo netjes, zo kleurloos.’
“Als je kleurrijk speelgoed ontwerpt, moet er ruimte zijn voor verbeelding”
Eigen kleurpalet
Floris laat een doos vol Russische legervoertuigjes zien. ‘Kijk, het begint al met de verpakking: de kleuren, de belettering. En dan het voertuig zelf, met dat fijne nét-niet van Sovjetspeelgoed uit de jaren zeventig. Daar word ik blij van. Autootjes maken ontstond spontaan. Ik was voor een stoel met buisprofielen bezig. Op een gegeven moment plakte ik twee buisjes op elkaar, deed er wieltjes bij en ineens had ik een autootje. Zo ben ik verder gaan experimenteren. Met kleur en verhouding kan ik heel archetypische voertuigen maken. Mooi strak, grafisch bijna. Zo kwam ik tot het inzicht dat kleur een vorm van communicatie is. Mensen reageren heel sterk op mijn kleurgebruik: ‘Je hebt zo’n eigen palet.’ Kennelijk kies ik andere kleuren uit en combineer die op een onverwachte manier. Kleur gaat over beleving, hoe je iets ervaart. Het geeft karakter aan een voorwerp. Je kunt je oog voor kleur trainen, maar voor het grootste deel is het een gevoelskwestie.’
Andere wereld
Voor Floris is kleur is even belangrijk als materiaal. ‘Het is vanaf het begin onderdeel van het maakproces. Niet dat ik van tevoren bepaal welke kleuren ik gebruik, maar het moet wel een mooi gebalanceerd geheel worden, een familie vormen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de relatie tussen twee kleuren.’ Hij pakt een sportautootje. ‘Bruin is voor speelgoed niet de eerste kleur waar je aan denkt. Maar door het te combineren met fris blauw kan het wel. Ineens wordt het spannender. Wat kleur en vrolijkheid brengen, is mijn hoofddoel van mijn werk bij het maken van kleurrijk speelgoed. Mensen zeggen weleens: je zou eens groter moeten werken. Maar waarom? Je moet doen wat bij je past, en ik houd van klein. We willen toch allemaal Wiplala zijn of op een gans kunnen vliegen als Nils Holgersson? Als ik ontwerp, verdwijn ik een beetje van de wereld. Het is een andere wereld opzoeken, even weg zijn.’
3x typisch Floris
- Floris werkt een ontwerp eerst uit in zijn hoofd, daarna begint hij pas met maken. ‘Ik los eerst dingen op en op het moment dat ik het overzicht heb, ga ik beginnen. Dan is het een kwestie van een plankje pakken en gewoon beginnen. Vanuit die basis bouw ik verder, zonder te weten waar ik uitkom.’
- Zijn kracht zit in analoge dingen. ‘Als je alleen in de computer ontwerpt, heb je kans op een afstandelijk, niet-menselijk ding. De computer moet een tool blijven en niet de menselijke benadering overnemen .’
- Duurzame ontwerpen zijn voor Floris een bijkomstigheid. ‘Ik probeer dingen te ontwerpen die de tand des tijds doorstaan. Dat daarbij hergebruik komt kijken, is mooi meegenomen, maar niet mijn uitgangspunt.’
Ontdek ambacht: van origineel keramiek tot houten meubels, van lichtarmaturen tot kleurrijk geweven kleden. Bekijk al onze studio-bezoeken hier.
Bron: vtwonen 10-2020 | Tekst Bartjan Bouman | Fotografie Ernie Enkelaar