Rust in hoofd én (t)huis: zo zorg je voor een opgeruimde werkplek
Die clean desk policy werkt misschien op kantoor, maar thuis blijkt het vaak lastiger om aan het einde van de werkdag het bureau of de keukentafel leeg achter te laten. Toch is het - juist als je thuis werkt - fijn om spullen op te bergen en ook echt de switch naar vrije tijd te maken. Zo begin je de volgende dag met een schone lei en dat brengt veel rust in je hoofd.
Hoe belangrijk is een opgeruimde werkplek?
Ook als je graag spullen om je heen verzamelt en écht altijd alles kunt vinden, is het fijn om structuur aan te brengen in de thuiswerkplek. Anders vermengen de stapels papieren van het werk zich al snel met reclamefolders en de knutselspullen van de kinderen en is de chaos echt een feit.
Een opgeruimde werkplek zorgt ervoor dat je meer structuur kunt aanbrengen in het werk en dat je meer probleemoplossend kunt denken. Rommel leidt onbewust namelijk af, ook al denk je van niet. Bovendien besteed je de tijd die je normaal kwijt bent met zoeken naar je pen, koptelefoon of die ene factuur aan werkzaamheden. Het scheelt op een dag zeker een half uur tijd én behoorlijk wat stress.
Zo houd je de werkplek - thuis en op het werk - netjes
Van een echte chaoot veranderen in de nieuwe Marie Kondo is lastig. En misschien zelfs iets te hoog gegrepen, maar wie weet blijkt zo’n opgeruimd bureau toch beter voor je te werken dan je dacht. Daarom een aantal tips:
- Gebruik zo min mogelijk papier.
- Prioriteiten stellen lastig? Gebruik postbakjes of mappen.
- Werk met to do-lijsten.
- Neem de tijd om op te ruimen.
- Berg alle overgebleven spullen op.
- Kijk kritisch naar de werkzaamheden.
Zo min mogelijk papier
Dé manier om die stapel naast je te laten slinken is om zo min mogelijk uit te printen en te digitaliseren wat je nog wel op papier binnenkrijgt. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook om orde op zaken te stellen. Maak mappen op de computer met duidelijke namen voor de vindbaarheid en geef mails meteen bij binnenkomst een label met de prioriteit. Oftewel: moet het vandaag, deze week of later zijn geregeld?
Labelen is stiekem best leuk, geeft overzicht en jawel.. rust. En niet meer uitprinten dus. Binnengekomen papieren post leg je old skool in brievenbakjes op je bureau. Zijn de taken afgehandeld? Hop, in de papierbak ermee.
To do-lijstjes (papier of digitaal)
Vergeet de post-its en maak een to do-lijst in een notitieblok. Deze raak je minder snel kwijt en bijna iedereen vindt zo’n lijst met taken fijn om naast zich te hebben. Dat wegstrepen van afgeronde werkzaamheden is nog het allerfijnste. Liever digitaal afvinken? Download dan een app zoals Todoist of TickTick.
Maak tijd om op te ruimen
Wanneer je iedere dag je bureaublad of hoek van de tafel opruimt dan is het zo gebeurd. Maak er iedere dag vijf minuten tijd voor en neem ook meteen de digitale rotzooi mee. Gooi ongeopende nieuwsbrieven - die je toch niet gaat lezen - in de prullenbak, zet wat een tijdelijke plek op het bureaublad heeft gekregen in de juiste map en kijk wat er voor morgenochtend op de agenda staat. Daarna sluit je de computer of laptop ook echt af. Tijd voor jezelf!
Opbergen in lade, trolley of ladeblok
Blijven er nog spullen liggen waarvoor je geen plek kunt bedenken? Of is dat beetje rommel volgens jou juist nodig om creatief te kunnen zijn? Berg ook deze aan het einde van de werkdag dan op in een lade, trolley of verrijdbaar ladeblok en tover ze de volgende dag weer snel tevoorschijn. Jij blij, huisgenoten blij.
Does it spark joy?
Tip van opruimgoeroe Marie Kondo: vraag je ook eens af of je niet teveel vergaderingen bijwoont waar je niks te zoeken hebt en of je nog blij wordt van alle werkzaamheden. Soms kan dit ook een reden zijn van onrust in je hoofd, een slechte focus en daardoor een ongestructureerde manier van werken.
Schone werkplek
Een opgeruimde werkplek is fijn, maar een schone is nog veel fijner. En als alles aan de kant is, kun je ook echt eens schoonmaken. Vergeet niet om minimaal een keer per week een doekje over het bureau heen te halen.