Vooruitgang en uitdagingen
'Ik ben geboren in 1967, op een moment dat de maatschappij begon te twijfelen aan de belofte van vooruitgang. Maar vooruitgang is net zoals een trein: je kunt hem niet onmiddellijk stoppen. Toen ik mijn eerste stappen zette als ontwerper, zat dat geloof nog altijd in mij. Later besefte ik dat diezelfde vooruitgang ook een keerzijde heeft. Ja, we leven langer en we kunnen meer monden voeden, maar we vernietigen ook onze aarde. De jonge ontwerpers van nu zijn geboren in een samenleving die niet meer gelooft in het model van vooruitgang. We hebben al zo veel systemen geprobeerd – communisme, fascisme, dictatuur, kapitalisme – maar geen enkel systeem werkt. Op dit ogenblik zijn we op zoek naar nieuwe maatschappelijke modellen, gebaseerd op oude en nieuwe verworvenheden, en met meer respect voor onze aarde. Maar of je nu vandaag of gisteren bent geboren, als ontwerper sta je altijd voor uitdagingen.'
Omgaan met het verleden
'Ik heb het geluk gehad in Frankrijk geboren te zijn, tussen de historische architectuur. Maar als je het verzoek krijgt een zevenhonderd jaar oud klooster tot hotel-restaurant te verbouwen, klooster Saint- Lazare, dat deel uitmaakt van de beschermde abdij van Fontevraud, moet je afstand kunnen nemen van die geschiedenis. Die zeven eeuwen kun je niet meenemen in je ontwerp. Ik werk dan ook graag zoals schilders die hun witte doek eerst 'vuil' maken met natuurlijke pigmenten; op die manier begin je niet helemaal met niks. Die zeven eeuwen zijn mijn gekleurde canvas en daar ga ik op werken. In hotel La Mamounia zijn resten van de oorspronkelijke art-decoversiering zichtbaar, van Jacques Garcia van vijftien jaar geleden. Nu voegen Sanjit Manku en ik er weer nieuwe lagen aan toe. Op die manier ontstaat er een resonantie tussen oud en nieuw, want die zijn allebei even belangrijk. En op een dag komt er een nieuwe interieurarchitect en die voegt weer een laag toe.'
SaloneSatellite in Milaan
'Vijfentwintig jaar geleden stond ik als jonge ontwerper op SaloneSatellite in Milaan, een speciale sectie van de beurs voor jonge ontwerpers. Ik was daar op aanraden van bevriend ontwerper Matali Crasset en kon nog net de laatste plek bemachtigen. Ik had mijn auto volgeladen met prototypes en vroege ontwerpen en wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten; het was de eerste maal dat de Satellite georganiseerd werd. Ik wilde er contacten leggen met producenten, want voor mij was dat een gesloten wereld. Ik heb die kansen gekregen, in tegenstelling tot veel andere ontwerpers.'
'Maar mijn carrière heeft achteraf ook pieken en dalen gekend, dus ik kijk er met gemengde gevoelens op terug. Toch blijf ik naar Milaan gaan, soms met hooggespannen verwachtingen, om dan teleurgesteld terug te keren. Ik ben wel minder naïef geworden, ik weet intussen hoe het werkt in de designwereld. Er is één ding dat ik nooit gedaan heb: er een circus van maken. Ik ben niet zo, maar het is wel belangrijk op de Salone. Naar aanleiding van de 25ste verjaardag van SaloneSatellite werd ik uitgenodigd als een van zes eregasten. Ik heb er onder meer een nieuwe loungefauteuil voor Pedrali laten zien.'
Op een andere manier
'De vooruitgang eind jaren '60 maakte dat de keuze van de materialen, de manier waarop we iets produceren en de plek van de productie integraal deel moeten uitmaken van mijn ontwerp. Alleen maar iets ontwerpen en dan je ogen sluiten voor de gevolgen is niet meer mogelijk. Onze samenleving eist dat we ethisch verantwoorde producten maken. Het werk van ons, hedendaagse designers, is dan ook veelomvattender geworden. We moeten over veel meer kennis beschikken, ook over wetenschap bijvoorbeeld, om zo zuinig te zijn met materiaal en energie. We zijn gedwongen pragmatisch te werken en een meubel of object dusdanig te ontwerpen dat het kan worden gerepareerd en dan klaar is voor een tweede of zelfs derde leven. Twintig jaar geleden hoefde je met dat soort ideeën niet aan te komen bij bedrijven, maar inmiddels zijn fabrikanten zich ervan bewust dat hun impact op het milieu enorm is. Het inzicht groeit dat je grondstoffen kunt aanpassen of heroverwegen zonder dat een bedrijf daaraan ten onder gaat. De belofte in het huidige design is dat evenwicht tussen industrieel en maatschappelijk succes.'
Je las een artikel van het magazine 'Feeling Wonen'. Op zoek naar meer inspiratie over design, interieur, kunst en ontwerpers? Ga naar Feeling Wonen