Binnenkijken in panden uit de 17e eeuw: een opgeknapt stadspand
De indeling was onhandig, er was geen cv en op zolder kon je de lucht zien. Maar zoals dat gaat met droomhuizen: ze gaan niet meer uit je hoofd. Susanne en Anne-Roel gingen er dus voor en toverden een pand uit 1669 om tot een hedendaags, kleurrijk huis. Dat vraagt om even binnenkijken. Het zeventiende-eeuwse huis was weliswaar niet eens in een heel slechte staat, maar wel werd de zolder gestript, de badkamer verplaatst en er moest een nieuwe keuken komen. Vanwege de monumentale status gebeurde dat veelal in overleg met de gemeentelijke welstand. Susanne: 'De verbouwing duurde al met al twee jaar, omdat we kamer voor kamer hebben aangepakt.' Kijk binnen in het kleurrijke 17e-eeuwse pand.
Binnenkijken in een 17e-eeuws wevershuis met futuristisch interieur
Architect Mels Crouwel en architectuurhistorica Kirsten Schipper tilden een Amsterdams wevershuis uit de 17e eeuw naar nu. Het idee: versmelting van het oude, karakteristiek ambachtelijke met innovatieve technieken en materialen en nieuwe kleuren. Mels: 'De basisplattegrond was nog min of meer aanwezig, maar in de loop der jaren was er zo veel aan vertimmerd, dat we het pand eerst tot op de oorspronkelijke vloeren, wanden en plafonds hebben gestript om de oorspronkelijke situatie te herstellen. Bovendien konden we het dan naar de moderne energiestandaarden verduurzamen en isoleren. In een huis met monumentenstatus is dat een uitdaging. Maar we zijn nu van het gas af, er is een warmtepomp, en vloerverwarming.' Volgens Mels zijn hoofdopzet, indeling en maatvoering behouden, maar is het karakter van het pand veranderd. 'Met nieuwe kleuren, materialen en interieurkeuzes is het een huis van nu geworden.' Neem een kijkje in het 17e-eeuws wevershuis.
Binnenkijken in een authentiek Zaans huis vol pasteltinten
Bart is restaurator van historische houten huizen en molens. Logisch dat hij het huis waar hij met Roos en hun kinderen woont origineel wilde houden. Het resultaat? Een authentiek Zaans huis dat van top tot teen gehuld is in pasteltinten. Of een huis in de 17e eeuw altijd de kleuren van een schilderij van een Hollandse Meester had? Dus bruin, bordeauxrood en crème? Welnee! Zalmroze, okergeel en azuurblauw waren een trend in die tijd. Met grondig kleuronderzoek van het oude hout ontdekten ze dat de zoete kleuren die nu op de muren zitten, er eeuwen geleden ook zaten. Het Zaanse huis is dus helemaal authentiek. Verder is de zolder onbeschilderd gelaten, omdat dat vroeger ook zo was. Met zulke historische restricties zijn sommige moderne aanpassingen een no go. Zoals extra ramen. Lastig, want het huis ligt op het noorden en is daarom vrij donker. 'Maar daardoor krijgt het huis wel die mysterieuze lichtinval die doet denken aan een schilderij van Vermeer', zegt Bart. Kijk binnen in het authentiek Zaanse huis vol pasteltinten.
Binnenkijken in een warm wevershuisje in Leiden
Voor Jennifer en Boy geen kant-en-klare nieuwbouw, maar een verwaarloosd Leids monumentje. Een grondige verbouwing en kleurexperimenten in zwart en grijs hielpen het huis aan zijn warme, herfstige gloed. 'Ik word écht gelukkig van authentieke details, zoals een rijkversierd stucplafond en ambachtelijk timmerwerk', vertelt Jennifer, die gespecialiseerd is in interieurverbouwingen van karakteristieke panden. Jennifer en Boy hadden twee jaar nodig om de begane grond en eerste verdieping in de ideale staat te brengen. 'We wilden ons er niet met een jantje-van-leiden van afmaken. Alles wat in ons hoofd zat, hebben we zelf getekend en uitgevoerd. Boy was ooit restauratietimmerman. Er is geen aannemer aan te pas gekomen.' Het geeft veel voldoening als je ziet hoe oud en nieuw langzamerhand versmelten.' Maar niet alles ging op de schop. Jennifer en Boy profiteerden tijdens de renovatie van hun goede gevoel voor kleur. In de woonkamer gebruikten ze drie tinten zwartgrijs. 'Wij houden van donkere kleuren: warm en aards, maar níet zwaar op de hand.' Neem een kijkje in het wevershuisje in Leiden.
Binnenkijken in een monumentaal pand met achtergevel van glas
Een waanzinnig mooie trapgevel. En dat uitzicht op de haven! Het pand uit 1650 werd voor Kim en Richard bewoond door een oude man. 'Dat het een update nodig had, was bij de eerste bezichtiging wel duidelijk. Het oogde donker, tussen de balkenplafonds zaten gipsplaten en de indeling was niet ideaal. Maar we zagen ook meteen het plafond van drie meter hoog; heel indrukwekkend! De plek is geweldig en het monumentale pand is heel karakteristiek. Maar wat de doorslag gaf: dat er nog zo veel aan moest gebeuren. Ons vorige huis was al af toen we erin trokken, dit keer konden we alles naar eigen smaak maken.' Met ontwerpprogramma floorplanner deelden Kim en Richard hun huis helemaal anders in, inclusief smalle uitbouw van hun monumentale pand met een glaswand. Kijk binnen in het monumentaal pand van Kim en Richard.