Maker Roos Kalff (studiokalff.com)
Werkplaats Atelier van 40 m² in een bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam-Noord
Techniek Stapelen, lijmen, rijgen, boren, glasblazen, aardewerk gieten
Favoriete gereedschap 'Met mijn hoofd bedenk ik alles en mijn handen maken het'
Nieuwe vorm & functie
'Voor mij zijn het net kleine wezentjes', zegt Roos Kalff, terwijl ze naar de tafel vol glaswerk wijst. Borrelglaasjes, wijnkelken, whiskytumblers, champagnecoupes: drinkglazen in talloze vormen en kleuren zijn per twee met de onderkant tegen elkaar bevestigd en vormen zo een vrolijk volkje. This Side Up heten ze en het grappige is: ze hebben helemaal geen vaste bovenkant. Je bepaalt zelf welke kant je gebruikt. Beide glazen zijn namelijk nog steeds bruikbaar. 'Dat is in een notendop wat ik doe', zegt Roos. 'Met mijn werk geef ik een nieuwe vorm en functie aan vintage glas.'
Upcyclen heet dat tegenwoordig, maar toen ze tien jaar geleden afstudeerde aan de Rietveld Academie in Amsterdam, richting architectonische vormgeving, was ze daar niet mee bezig. 'Ik was gewoon gefascineerd door oud glas. De manier waarop dat het licht reflecteert, de barokke vormen, wat er gebeurt als je die met elkaar combineert.'
Ik gebruik glas zoals een schilder verf gebruikt
Net een kringloopwinkel
Als je Roos' studio betreedt, een werkruimte op de derde verdieping van een groot bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam-Noord, is het net alsof je een kringloopwinkel binnenloopt. Werkelijk óveral staat glas, in grote stellingkasten, op alle tafels, in open containers op de grond. En in allerlei vormen, maten en kleuren: drinkglazen, borden, schalen, kommen, vazen, zelfs een verdwaalde plafonnière. Hoewel, verdwaald? 'Ik moet het in het zicht hebben, anders weet ik niet wat ik allemaal in huis heb. Als ik begin met stapelen, want dat is in feite wat ik doe, moet ik meteen kunnen pakken wat ik nodig heb en niet eerst hoeven nadenken waar het ook alweer staat. Omdat jullie langskwamen is het hier nu redelijk opgeruimd, maar normaal is het een chaos. Zo werk ik nu eenmaal.
Het is soms een heel gepuzzel om zo’n object te maken
Geen druppel lijm
Hoe ze haar glasobjecten maakt? 'Met uv-lijm', zegt Roos haast verontschuldigend. 'Je brengt het aan op het glas, zet er een uv-lamp op en dan wordt het binnen een paar seconden keihard.' Maar het werkelijke geheim van de smid is natuurlijk Roos' gevoel voor schoonheid, de geraffineerde manier waarop ze vormen en kleuren glas stapelt tot een fraai geheel. Dat doet ze op gevoel en daarom is het lastig om onder woorden te brengen. 'Het glas is jouw verf', zei iemand ooit. Je gebruikt het zoals een schilder verf gebruikt. Dat vond ik een mooie vergelijking. Ik maak de combinaties op het oog, het is een kwestie van experimenteren. Inmiddels doe ik het een tijdje, dus ik weet wat werkt. Zo pas ik in de kandelaars graag een bolvorm toe, heel of half, dat oogt goed. En de vormen moeten vloeiend op elkaar aansluiten.' Roos pakt een glas met een voetje en een tumbler en houdt ze met de onderkant tegen elkaar – beide zijn even breed. 'Kijk, zo lopen ze mooi in elkaar over. Daar let ik altijd op. Soms is dat een gepuzzel.'
3x typisch Roos
- 01.
'Of het nou een kandelaar of een lamp is; elk glasobject dat ik maak is opnieuw een zoektocht naar de juiste combinatie. Dat is uitdagend, maar ook weleens gedoe.'
- 02.
Roos' studio is meestal een chaos. 'Eigenlijk zou ik aan het eind van elke dag alles weer terug in de stellingen moeten zetten. Maar ja… het leven is te kort, haha.'
- 03.
Met haar werk geeft Roos een nieuwe vorm en functie aan vintage glas. Upcyclen heet dat tegenwoordig, maar Roos is simpelweg al jaren gefascineerd door oud glas.
Bron: vtwonen 12-2019 | tekst Bartjan Bouman | fotografie Ernie Enkelaar