Thuiswerkplek opruimen? Met dit stappenplan ga je weer terug naar rust
Toen we – inmiddels alweer bijna twee jaar geleden – massaal gingen thuiswerken, staken veel mensen flink wat moeite in de inrichting van een efficiënte thuiswerkplek. Maar we kunnen ons voorstellen dat die strakke inrichting zoveel maanden later enigszins is verslonsd. Tijd om te gaan voor het opruimen van die thuiswerkplek!

Schone lei
Ten eerste: tijd om orde op zaken te stellen. Als je weer een opgeruimd gevoel wilt op je thuiswerkplek, is het een goed idee om eerst alles van zijn plek te halen. En met alles bedoelen we niet alleen het bureau, maar ook alle lades, opbergbakjes en apparatuur. Zo kun je alles goed schoonmaken.
LEES OOK
De beste tips voor een goede werkplekinrichting
Opbergen maar
Kijk eens goed naar alle spullen die er liggen en sorteer alles. Boeken bij boeken, papieren bij papieren, snoeren en laders bij elkaar en maak ook een stapel met spullen die je eigenlijk nooit gebruikt. Nee, je hebt geen drie notitieblokken nodig op je werkplek. Ook geen vijftien pennen. Deze kun je gewoon zonder pardon ergens opbergen. De rest van de spullen stof je af en stop je weer terug in de opbergbakjes en lades. Koop eventueel wat nieuwe opbergers of handige sorteerbakken.
Thuiswerkplek indelen
Dan nu: maak een herindeling. Welke spullen gebruik je het meeste? Die moeten binnen handbereik liggen. Berg spullen die je bureau rommelig maken op in afsluitbare opbergdozen. Wedden dat je de eerstvolgende keer dat je thuis werkt een stuk productiever zal zijn?