Slaapkamer rituelen voor een heerlijke nachtrust

We zijn gehaaster dan ooit, dus een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. En die begint al vóórdat je naar bed gaat. Wil je ook lekker slapen? Voer dan deze vier slaapkamer rituelen uit, dan ben je meteen in dromenland zodra je hoofd het kussen raakt.

Maak je bed (altijd) op

Volgens meerdere onderzoeken hebben mensen die elke dag hun bed opmaken meer doorzettingsvermogen. Bovendien zijn ze creatiever én krijgen ze meer gedaan waardoor de kans op succes in het leven toeneemt. Nou, wat wil je nog meer? Sla dus na het opstaan je dekbed niet meteen terug en open een raam om de ruimte even te luchten. In de tussentijd neem je een douche en daarna maak je je bed mooi op. Des te fijner het is om er ’s avonds weer in te kruipen.

Een moment voor jezelf

Neem voordat je in bed stapt even een moment voor jezelf. Ga op je yogamat liggen voor wat oefeningen, verwen jezelf met een masker of duik onder de douche om te ontspannen en je hoofd even leeg te maken. Helemaal geen straf, deze slaapkamer rituelen! Lees ook: zo creëer je je eigen thuis-spa.

Geurende bloemen

Een nachtkastje heb je natuurlijk niet voor niets. Zet er een mooie (geur)kaars op of een bos bloemen. Kies voor bloemen met een zachte, kalmerende geur waardoor je lekker slaapt. Jasmijn, fresia’s of rozen doen het altijd goed naast je bed. Hou je niet van een te intense geur, zet ze dan wat verder weg. Een sidetable of make-uptafel is bijvoorbeeld ook een goede plek.

Geen telefoon

Het blauwe licht van een telefoon of tablet zorgt ervoor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt en je biologische klok wordt verstoord. Ga je om 22 uur naar bed, leg dan je telefoon al om 20 uur weg. Is je bedtijd 23 uur, dan is 21 uur de tijd waarop je voor het laatst naar je schermpje tuurt. Slaap lekker!

nog meer: wooninspiratie